“a kérdés Nem időszerű ”
2007.03.01. 18:18
“a kérdés Nem időszerű ”
Ha átmenne a javaslat a szűrőn, akár csökkenhetne az autólopások száma
Murphy megmondta: "Amit félre lehet érteni, azt az emberek félre is értik." Egy belső tervezet látott napvilágot, amelyből a bulvármédia csak a hangzatos részeket emelte ki. Az eredmény: felháborodott autósok sokasága.
Éppen egy éve, a 2006. februári számunkban tettünk közzé egy cikket, amelyben egy autótolvaj szavait idéztük, miszerint bármilyen négykerekű elköthető, ha azt, az arra szakavatott banda kiszemeli. Már akkoriban azzal tornásztatták agyukat a kerületi rendőrök, hogyan lehet a kocsi lopások számát csökkenteni. Hogy miért éppen ebben a kerületben került erre sor, arra egyszerű a magyarázat: Budapest első három legfertőzöttebb kerületének vallhatjuk magunkat, Budapest pedig az ország legfertőzöttebb városa, tehát az ország három legfertőzöttebb területe közé tartozik Óbuda-Békásmegyer. Hurrá! Az évi hatszáz kocsi eltűnése már-már stigmatizálja csendes kerületünket, amelynek Dr. Markó Attila rendőrkapitány egy hathatós jogszabály módosítással akarta elejét venni. – A meglévő állománnyal, eszközökkel, anyagi lehetőségekkel nem tudjuk az autólopást visszaszorítani a kívánt mértékre. A megoldás nem a felsorolt területek mennyiségi bővítésében keresendő, hanem a rendelkezésre álló lehetőségeket kiegészítő adminisztratív eszközökre tett javaslatunkban - tudtuk meg Dr. Markó Attilától, akinek nevéhez fűződik a beterjesztés. Amíg az autóbontók zavartalanul tudják adni-venni a lopott autóalkatrészeket, addig a rendőrség jóformán csak fut az autótolvajok után, kisebb-nagyobb sikerrel. Ám a folyamatosan érkező alkatrész igények– egy-egy elem akár tized annyiba kerülhet, mint a márkaszervizekben –, állandó piacot teremtenek az autókat elkötő mellesleg igen jól kereső bandák számára. – Az egyéni azonosítók közt kutatva számos megoldást találtunk, ebből az UV-gravírozást terjesztettük fel javaslatként, mellesleg a tolvajok is ezt tartják a legnehezebben eltávolíthatónak. Amennyiben az alvázszámot meghatározott alkatrészekre lézeresen rágravíroznák, az ellopott, szétszedett autók alkatrészei bárhol megtalálhatóvá válhatnának - folytatja a felterjesztésben nem kis részt vállaló Traub Ferenc alezredes. Az azonosítás több funkciót is ellátna: felgöngyölíthető az ellopott autók alkatrészeinek illegális útvo-nala, a tiltott adás-vételben részt vett bontók bezárhatóvá válnának, két állampolgár közt megkötendő adás-vétel esetén a kocsi részleteiben is azonosíthatóvá válik, és valahol hátul a sorban a bűnöző bandák lehetőségeinek szűkítése tárulhat elénk. – Ahhoz, hogy teljeskörű eredmény születhessen, a közúti ellenőrzést végző rendőröknek, a bontóknak, az eredetiségvizsgálatot végző állomásoknak UV lámpával kell rendelkeznie. Elképzelésünk szerint ugyanis a gravírozás kötelező bevezetését minden újonnan forgalomba hozott autónál és minden 2000. január 1-je utáni évjáratú gépkocsi adás-vételénél el kellene kezdeni a jogszabály hatálybalépését követően - teszi hozzá Dr. Markó Attila kerületi kapitány. Dr. Tóth Gábor a budapesti főkapitány bűnügyi helyettese a javaslatot támogatta. "Megalapozott és jó javaslat, de nem időszerű, ezzel kaptuk vissza az ORFK-tól. Néhány problémát vetettek fel az anyaggal kapcsolatban, mint például a nyilvántartási adatbázis kialakítása, vagy a nagyfokú ellenállás lehetőségét a kötelezővé tétele kapcsán." - tudtuk meg Dr.Tóth Gábor főtanácsostól. Pedig a rendszer bevezetésére nemzetközi példa is van. "Franciaországban az autólopások nagyfokú növekedése miatt szigorú adatnyilvántartásra kötelezték a bontókat. Ezáltal jól ellenőrizhetővé vált, hogy ki adta el, ki vette meg és ki vitte el az alkatrészt." - folytatta Dr. Tóth Gábor, aki a nemzetközi konferenciák állandó résztvevője. – Azt gondolom, a javaslatot nem vetették el végleg, csak érlelődnie kell a rendőrség szervezetén belül. Amíg azonban a "rendszer" nem működik, addig csupán magánszorgalom a gravírozást elvégeztetni, hiszen a jogi keretek és eszközök hiányában a kocsi ellopását és szétszedését követően nincs mód az alkatrészek felkutatására és azonosítására. Ám az átfogó rendszer bevezetésétől kezdve, lassan mindenki érdekelt lesz a jelzés feltüntetésében, hiszen autója így válhatna "tisztává". Még az is elképzelhető, hogy az autószalonok akár 15-20 ezer forint értékű gravírozást adnának ajándékba, a bűnözés visszaszorítása érdekében.
|